نقشی جدید برای بیماران و پیاده‌سازی برای بهداشت و سلامت

تا کنون، تعاملات ما با سیستم‌های بهداشت و سلامت به‌طور شفاف تعریف شده و ثابت بودند. واسط مبنایی بیمار به خدمات مراقبت‌های بهداشتی در اغلب کشورها پزشکان عمومی هستند؛ با اینکه در کشور ما ممکن است یک متخصص پزشکی نیز در این جایگاه قرار گیرد. دانش پزشکی صرف نظر از بیماری و درمان، تنها توسط پزشکان منتشر و تعریف می‌شود. درحالی که افراد سلامت‌محور هنگام تصمیم‌گیری درمورد سلامت‌شان به‌دنبال مشاوره از داروسازها و گروه‌های بیماران نیز هستند؛ اما همچنان تعامل با شرکت‌های داروسازی ناشناخته باقی مانده است. دسترسی به سوابق کلینیکی همچنان محدود به بیمار و ارائه‌دهنده است و اغلب یا گم می‌شوند یا از بین می‌روند. درهرصورت، استفاده دیگری از آن‌ها برای دیگر تخصص‌های مراقبت‌های بهداشتی نمی‌شود.

اینترنت و گستردگی دسترسی به اطلاعات دیجیتال، تغییر اساسی را در نقش بیمار ایجاد کرده است. حالا بیماران به شبکه گسترده‌ای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینه‌های درمان و وضعیت سلامتی‌شان دسترسی دارند. افزایش آگاهی از وضعیت سلامتی، به تغییر سبک زندگی و توسعه پیشگیری بیماری‌ها کمک می‌کند. دسترسی به سیستم‌های بهداشت و سلامت تغییر چشمگیری نداشته است. به‌طوری که نقطه تماس بیماران، همچنان پزشکان باقی مانده‌اند؛ کسانی که دوره درمان مناسب را  تعیین می‌کنند. راه‌حل‌های دیجیتالی و ثبت‌های الکترونیکی سلامت همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند؛ محدود به عادات کلی سبک زندگی می‌شوند و بیماری‌ها و امراض بیماران را به‌طور کامل مستند نمی‌کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگرچه، در اینجا تغییری در نقش و توانایی بیمار برای قبول مسئولیت بیش‌تر برای مشکلات بهداشت و سلامتی‌اش به‌وجود آمده که این یک تغییر اساسی در کل اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کند. در آینده، اکثر قریب به اتفاق بیماران نقش مشارکت بیش‌تری در  تشخیص و درمان‌شان ایفا خواهند کرد. داده‌های مرتبط به سلامت برروی پایگاه‌هایی مبتنی‌بر اَبر ذخیره خواهند شد که می‌تواند با پزشکان مربوطه و شرکت‌های بیمه به اشتراک گذاشته شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انتظار می‌رود که پلتفرم‌های آنلاین موبایل و آژانس‌ها، واسط اصلی بین بیمار و متخصص پزشکی لقب بگیرند. یک رویکرد تعاملی همچون آنچه استارتاپ آلمانی Medlanes انجام داده ممکن است در سیستم سلامت فعلی به همان شکلی که مفاهیم نوآورانه دیگر مانند اوبر درک ما از تحرک را تغییر داد اختلال ایجاد کند. بیماران دیگر تنها به یک پزشک تکی و در منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند بسنده نمی‌کنند و چنین پلتفرم‌هایی دردسترس‌شان خواهد بود. یک شبکه‌ای از پزشکان که به پلتفرم متصل شده‌اند؛ مشاوره و راهنمایی‌های اولیه را قبل از این که به یک متخصص ارجاع داده شود و قرار ملاقاتی با پزشک یا درمان‌گر بیمارستان برنامه‌ریزی شود به بیمار ارائه می‌دهند.

مشاوره پزشکی از راه دور به‌تدریج مرزهای بیش‌تری را از بین خواهد برد؛ چرا که به‌نظر می‌رسد بیماران به دنبال بهترین خدمات و متخصصان هستند.ثبت‌های الکترونیکی سلامت و ارتباط دیجیتالی با پزشکان، اعتبار بیش‌تری به نسخه‌های الکترونیکی می‌دهد؛ درحالی که مدل‌های کسب‌وکار داروخانه‌ها را به چالش می‌کشد. آن‌ها نیاز دارند که درباره رویکرد دیجیتالی و مفاهیم ذخیره دوباره فکر کنند.

علاوه بر اینکه بیماران درباره درمان‌های جداگانه آگاهی بیش‌تری کسب می‌کنند؛ انتظار دید جامع‌تر نه تنها از سوی پزشکان مربوطه یا شرکت‌های بیمه؛ بلکه از سوی شرکت‌های داروسازی را نیز دارند. در آینده، ارتباط مستقیم بین بیمار، پزشک و تولیدکنندگان دارو نیز افزایش خواهد یافت.در آینده، درمان پزشکی توسط طیفی از ابزارهای تشخیصی و داده توسط قرص‌های هوشمند، حسگرها و پروفایل متابولیک بیمار پشتیبانی خواهند شد. داده‌های دنیای واقعی درمورد نرخ موفقیت درمان می‌تواند به‌صورت بالقوه نرخ مصرف دارو را افزایش دهد؛ بنابراین بر نتایج بیماران، بیمه‌گذاران و شرکت‌های داروسازی تاثیر می‌گذارد.

باتوجه به زمینه رقابت با دیگر ارائه‌دهندگان در جهان به‌شدت شفاف مراقبت‌های بهداشتی؛ یک رژیم درمانی موفق، یک اندیکاتور عملکرد باارزش برای پزشک مسئول محسوب می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

چه کسانی مسئول حفظ امنیت اینترنت اشیا در حوزه سلامت هستند؟

راه دور نروید پزشک در کنار شماست

عصب شناسی از راه دور

بالا