سیم کارت های هوشمند سلامت

جهانی را تصور كنید كه در آن، سوابق پزشكی یك بیمار هر آنچه در مورد تعداد، دز و برند هر دارویی كه به وی تجویزشده است و مشخصات هر وسیله پزشكی كه وی استفاده كرده است، همچنین نام و مشخصات پزشكان و متصدیان خدمات درمانی، همه و همه قابل ثبت و ضبط و ردیابی باشد. در این صورت در هر زمان می‌توان مشخص كرد كه آیا یك بیمار، داروی لازم را در دز موردنیاز و در زمان صحیح دریافت كرده است یا خیر. در چنین دنیایی، بیماران به‌طور مستمر احساس امنیت بیشتری داشته و از كارایی خدمات سلامت اطمینان دارند. فعالیت‌ها و هزینه های اضافی از بخش سلامت حذف‌شده و منجر به كاهش هزینههای خدمات درمانی و افزایش رفاه اجتماعی جامعه می‌شود. پزشكان و پرستاران وقت كمتری را صرف امور كاغذی كرده و زمان بیشتری را به بیماران اختصاص می‌دهند. به‌كارگیری استانداردهای جهانی و تكنولوژی‌های GS1، باعث كاهش قابل‌توجه اشتباهات پزشكی شده و بر اساس تحقیق موسسه مك‌كینزی سالیانه از 100 هزار مرگ ناشی از مصرف داروهای اشتباه جلوگیری شده‌ است.

همچنین امروزه در استرالیا، بیش از 97.05% اقلام دارویی و بیش از 759.4% تجهیزات پزشكی مجهز به استانداردهای GS1 هستند. خیلی دیگر از كشورهای جهان ازجمله انگلیس، نیوزلند، فیلیپین، عربستان، آرژانتین، هنگ كنگ نیز استفاده از استانداردهای GS1 را در بخش بهداشت و درمان كشور خود الزامی كرده اند.

 

کارت هوشمند سلامت

امروزه پرونده سلامت بیماران در سیستم‌های رایانه‌ای ذخیره‌شده و به‌عنوان پرونده الكترونیك سلامت از آن یاد می‌شود كه اطلاعات بهداشتی بیمار در تمام طول زندگی وی از زمان جنینی تا مرگ در آن ذخیره می‌شود.

كارت هوشمند سلامت به‌عنوان یكی از ابزارهای پرونده الكترونیكی سلامت شناخته می‌شود كه نوعی كارت (Smart Card) به‌اندازه كارت اعتباری است و یك تراشه سیلیكونی در آن جای گرفته كه حاوی اطلاعات شخصی و هویتی بیمار، تاریخچه پزشكی وی، داروهایی كه اخیراً دریافت كرده، آلرژی‌ها، واكسیناسیون، بیماری و سایر اطلاعات ضروری موردنیاز تصمیمات پزشكی است. در حال حاضر استفاده از این كارت در كشورهای پیشرفته رایج شده و هر فردی یكی از این کارت‌ها را به همراه خود دارد.

در این كارت كه در مراكز اورژانس، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، اطلاعات پزشكی، حیاتی و ضروری فرد نگهداری و ذخیره می‌شود تا در مواقع نیاز پزشكان بتوانند در اسرع وقت به اطلاعات هر بیمار دسترسی پیداکرده و از آن‌ها استفاده كنند. این کارت‌ها به پزشكان و بیماران اجازه می‌دهند تا از مرحله کاغذبازی عبور كرده و بسیار سریع‌تر به مراقبت‌های اصلی بیمار می‌پردازند.

 

معرفی IC Card

IC Card کارتی شبیه به کارت ملی است که تمامی اطلاعات فردی پزشکی را در خود جمع کرده است. قبل از پرداختن به IC Card باید به جمع‌آوری اطلاعات پزشکی پرداخت که در ذیل به آن خواهیم پرداخت. در زمینه جمع‌آوری اطلاعات نیاز به اطلاعات فردی به‌طور کامل و دقیق در سطح ملی است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و ثبت آن در یک سیستم واحد پایگاه داده فرایند تبادل و تائید اطلاعات موردنیاز است.

درنهایت اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌صورت الکترونیکی برای هر فرد در دسترس است. IC Card یک سیستم بسیار بهینه در زمینه پزشکی است که می‌تواند به دکترها، بیمارستان، خود فرد و سازمان‌های بیمه کمک شایانی کند. تمامی اطلاعات پزشکی هر فرد در یک پایگاه داده جمع‌آوری‌شده و در صورت نیاز با ارائه آن به هر بیمارستان، سازمان بیمه و یا هر موسسه درمانی، می‌توان به تمام پیش‌زمینه پزشکی هر فرد دسترسی پیدا کرد. در ادامه پس از انجام هر خدمات درمانی از سوی بیمارستان و یا موسسه درمانی بر روی IC Card ذخیره‌شده و می‌تواند در اختیار فرد یا دکتر قرار بگیرد.

 

در این کارت اطلاعات زیر قرار گرفته است

  • اطلاعات شخصی
  • اطلاعات سلامت فرد، بیماری‌های فرد، دفعات مراجعه به دکتر، میزان استفاده از بیمه و دیگر اطلاعات
  • اطلاعات خدمات پزشکی، شامل حساسیت به دارو، استفاده طولانی‌مدت از یک دارو و عملیات پزشکی مشخص.
  • اطلاعات ضمنی سلامت هر شخص (قابل‌ارائه برای سرویس‌های دولتی و شغلی)

 

استفاده از IC Card در زمینه سلامت دارای فوایدی شگرف است:

  • سرویس قابل‌دسترسی بسیار آسان برای تمامی مردم در تمام کشور
  • سرویس مقرون‌به‌صرفه برای تمامی مردم در تمام کشور
  • سرویس درون‌زای اقتصادی
  • سرویس مفهومی برای رفع تمامی نیازهای سلامت
  • سرویسی باکیفیت که انتظار همه مردم را برآورده می‌کند
  • نزدیک کردن تمامی شهروندان به بهترین سرویس‌های سلامت
  • بهینه‌سازی اقتصادی در تمامی منابع سلامت

 

فرآیند استفاده از IC Card

پایین آوردن زمان پذیرش، زمان ترخیص، زمان انتقال بیمار، زمان ORDER نویسی پزشکان و درخواست‌های پاراکلینیکی، زمان اخذ جواب‌ها، زمان مراجعه به اطلاعات پرونده قبلی، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواست‌ها که در حالت دستی ناخوانا است و تسریع ارتباط بین بخشی و درنهایت بالا بردن رضایت بیمار و ارائه خدمات بهتر، دریافت آمار و گزارش‌های روزانه و زمانی، از ویژگی‌های سیستم الکترونیکی IC Card است.

به‌طورکلی، هر IC Card متعلق به یک بیمار است که پرونده پزشکی او به‌طور کامل در این کارت به‌صورت الکترونیکی وجود دارد.

 

منبع: e-code.ir

 

همچنین بخوانید:

پزشکی زیر سایه ی تکنولوژی

اینترنت اشیا به کمک پزشکان در حوزه سلامت می آید

تله رادیولوژی یا رادیولوژی از راه دور چیست؟

بالا