تحقق و کاربرد تله مدیسین در سطح گسترده

تصور کنید پزشک یا تیم پزشکی بتوانند با سرعت هرچه بیشتر و بدون مراجعه بیمار به مطب، وضعیت بیمار را بررسی کرده، نتایج آزمایشگاهی وی را دریافت کنند و تجویز مورد نیاز را انجام دهند.همه اینها نمونه هایی از فناوری جدیدی است که ما آن را با عنوان تله مدیسین می شناسیم.واژه تله مدیسین (telemedicine) از دو کلمه tele که یک لغت یونانی و به معنی «ارتباطات مسافت دور» است و کلمه مدیسین (medicine) به معنای درمان و طب، تشکیل شده است.

تله­ مدیسین از نگاه فناوری اطلاعات، به معنی فراهم­سازی سرویس های پزشکی از یک مسافت دور و از طریق شبکه هایی است که انتقال صدا، ویدیو و داده­های رایانه ای را پشتیبانی می کنند.

  برای تحقق و کاربرد تله­مدیسین در سطح گسترده، می‌توان ابزارهای زیر را به کار گرفت:

  1. شبکه اینترنت، جهت آموزش و دسترسی به اطلاعات پزشکی و مشاوره.

  2. واقعیت مجازی با استفاده از شبیه‌سازها؛ به این ترتیب که افراد با کمک دستگاه‌های شبیه­ساز، به صورت آزمایشی، مهار‌‌ت‌ها و آموزش‌های لازم را جهت مواجهه با موقعیت‌های واقعی و حوادث غیرمترقبه، به دست می‌آورند؛ مانند: شبیه ­سازی فوریت‌های پزشکی در میدان‌های جنگ و یا هنگام وقوع زلزله، سیل، آتش سوزی.
     
  3. استفاده از ویدیو کنفرانس و انجام مشاوره‌های ویدیویی.
     
  4. استفاده از کامپیوترهای جیبی و PDAها، توسط امدادگران، پزشکان و سایر افراد، جهت ارسال اطلاعات لازم و گرفتن مشاوره‌های فوری از هر نقطه از جهان.
     
  5. استفاده از لباس­های هوشمند، جهت ارسال وضعیت شخص به تیم پزشکی؛ مانند ارسال وضعیت و موقعیت جغرافیایی سربازان و مجروحان جنگی به امدادگران

 

اهداف تله مدیسین و سلامت الکترونیک :

  1. بهبود مراقیت از بیمار
  2. بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و نواحی محروم
  3. دسترسی بهتر به پزشکان برای مشاوره
  4. در دسترس قراردادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار
  5. کاهش هزینه مراقبت های پزشکی
  6. ایجاد خدمات مراقبت پزشکی ( در سطح جغرافیایی و جمعیتی وسیع )
  7. کاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی
  8. ایجاد فضای مراقبت مدیریت شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی
  9. روی کشتی، داخل هواپیما
  10. مناطق جنگی
  11. زندان های دور

 

 مشکلات و موانع :

  • افزایش امکان تشخیص نادرست
  • هزینه سخت افزار
  • نیاز به یک شبکه ارتباطی خوب
  • تعلیم و اموزش پرسنل: یک راه حل گنجاندن اموزش Telehealth در برنامه درسی و اموزشی دانشکده های پزشکی است.
  • آموزش بیماران و استفاده کنندگان: زیرا بسیاری از مردم در مورد TeleHealth و قابلیتها و محدودیتهای ان اطلاعی ندارند.پس مزایای این سیستم بایستی به نها تعلیم داده شود.

 

موانع عمده موجود در راه توسعه Telemedicine

با وجود رشد سریع، هنوز موانع مهمی وجود دارند که روی روال عادی کاربرد Telemedicine تأثیر می گذارند. در اینجا به تعدادی از این موانع اشاره می کنیم:

 

– رسمیت و قانونی بودن :

در بسیاری از مناطق دنیا هنوز پیش زمینه های قانونی برای اجرا و استفاده از خدمات eMedicine وجود ندارد و هنوز مشکلاتی حقوقی وجود دارد که به افراد فعال در این زمینه اجازه فعالیت را نمی دهد و یا از آنها حمایت های لازم را به عمل نمی آورد. با این حال امید است که به تدریج و با گذشت زمان این مشکل به طور کلی از بین برود.

 

– پهنای باند مورد نیاز :

در Healthcare نیاز زیادی به انتقال اطلاعاتی است که بسیار حجیم و بزرگ هستند (مانند انواع خاصی از عکس ها و فیلم ها). برای این منظور به پهنای باند بسیار زیادی نیاز است (برای مثال برای انتقال نوعی از تصاویر به پهنای باندی در حدود۷۵(Mb/s) نیاز می باشد). واضح است که بسیاری از کشورهای دنیا در تأمین چنین پهنای باندی با مشکل مواجه هستند. به همین منظور متخصصان در این امر سعی می کنند تا همگام با پیشرفت سایر زمینه های ITاین مشکل را نیز برطرف نمایند.

 

– توسعه سیستم های چند زبانی :

امروزه اکثر خدمات موجود در این زمینه به چند زبان خاص در دنیا محدود می شود و بسیاری از مردم دنیا به دلیل آشنا نبودن با این زبانها از این خدمات محروم می باشند. به همین دلیل برای فراگیر کردن جهانی این خدمات باید این مشکل را از پیش رو برداشت.

 

– صرفه اقتصادی :

در بسیاری از مناطق دنیا بدلیل نبودن زیرساخت های مناسب در زمینه IT مشکلات اقتصادی زیادی برای پیاده سازی و ارائه خدمات eMedicineوجود دارد و حتی ممکن است اجرای یک طرح در این زمینه باعث ضرر و زیان اقتصادی نیز بشود. به همین دلیل قبل از اجرای هر طرحی در این زمینه باید با صرفه بودن آن را از نظر اقتصادی مورد توجه قرار داد.

 

– پرداخت وجه خدمات :

در این زمینه نیز مشکلات فراوانی وجود دارد. باید مشخص باشد هزینه های ابتدایی اجرای یک طرح از کجا تأمین می شود و باز پرداخت آنها چگونه است. چگونه می توان هزینه های خدمات را از استفاده کنندگان از این خدمات دریافت کرد. وضعیت پزشکان و مؤسساتی که خدمات خود را از این طریق ارائه می دهند چه می شود و مشکلات بسیار دیگری که باید با یک برنامه ریزی صحیح و ایجاد قانون های مناسب آنها را برطرف نمود.

 

– الگوهای موجود :

چون از ارائه خدمات Healthcare از طریق اینترنت مدت زیادی نمی گذرد، هنوز الگوهای مناسب و امتحان شده کافی در این زمینه وجود ندارد و باید سعی کرد با گذشت زمان و اجرای الگوهای مختلف، بهترین آنها را شناسایی کرد ودر جامعه اجرا نمود.

 

– موانع اخلاقی :

چون مردم جهان از گونه های متفاوت و با عقاید مختلف می باشند، هر کدام از آنها برای خود اخلاق ها و ضد اخلاقهای جداگانه دارند. چون در ارائه ی خدمات از طریق اینترنت مرزهای جغرافیایی از بین می روند، ممکن است یک خدمت و یا یک فعالیت پزشکی در منطقه ای از نظر اخلاقی مشکلی نداشته باشد اما در منطقه ای دیگر یک ضد اخلاق باشد(به طور مثال مسئله سقط جنین در یک ایالت امریکا ممنوع و در ایالت دیگر آزاد می باشد).

 

– وجهه اجتماعی :

باید توجه کرد که قبل از ارائه هر خدمتی از طریق اینترنت و از جمله خدمات Healthcare مردم جامعه را برای پذیرش اینگونه ارائه خدمت آماده نمود. اگر این کار انجام نشود مشکلات زیادی (اقتصادی، اجتماعی و…)  بوجود خواهد آمد. برای مثال باید کاری کرد که مردم بپذیرند تا به جای اینکه در هنگام یک بیماری جزئی به مطب یک پزشک یا یک بیمارستان مراجعه کنند، مشکل خود را از طریق اینترنت با پزشک خود در میان بگذارند و به تجویزی که پزشک برای آنها می کند اعتماد کنند.

 

– تفاوت ها و تضادهای ملیتی و قانونی موجود در جهان :

آخرین مشکلی که به آن اشاره می شود مسئله مهم اختلاف ها و تضادهای ملی است که در زمینه ی قوانین Healthcare وجود دارد. به همین خاطر یک پزشک نمی تواند خدمات یکسانی را در تمام دنیا ارائه دهد، بلکه در ارائه این خدمات همیشه باید کشور و حتی منطقه مورد نظر را مورد توجه قرار دهد. البته این مسئله در کشورهایی که از نظر قانونی و فرهنگی به هم شبیه هستند (مانند کانادا و استرالیا) مشکل ساز نیست، اما در جاهای دیگر می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. استفاده کنندگان از Telemedicine در افزایش سرعت و پیشرفت آن نقش بسیار زیادی دارند، این به این خاطر است که آنها در استفاده از خدمات Telemedicineبا یک ریسک بزرگ مواجه هستند و آن اعتماد کردن به اینگونه خدمات است. چون این موضوع با سایر موضوعات یک تفاوت عمده دارد و آن این است که در اینجا فعالیت های صورت گرفته بر روی جان بیماران تأثیر مستقیم دارد. البته این ریسک موجود باعث می شود تا مصرف کنندگان از این خدمات سعی کنند تا نقش خود را در این میان به نحو قابل توجهی افزایس دهند و این ممکن نیست مگر با افزایش اطلاعات آنها. به همین خاطر جهت خدمات به سمت خدمات آموزشی کشیده می شود و فعالیت های صورت گرفته در این بخش به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

 

همچین بخوانید:

تحقق و کاربرد تله مدیسین در سطح گسترده

انواع تله مدیسین

پزشکی از راه دور

بالا