مروری بر چشم پزشکی از راه دور

Teleophthalmology یا چشم پزشکی از راه دور ،شاخه ای از پزشکی از راه دور است که خدمات مراقبت ازسلامت چشم را از طریق تجهیزات پزشکی دیجیتال و فناوری ارتباط از راه دور ارائه می دهد. امروزه ، برنامه های کاربردی از راه دور شامل دسترسی به متخصصان چشم برای بیماران در مناطق دور افتاده ، غربالگری بیماری های چشم ، تشخیص و نظارت و همچنین یادگیری چشم پزشکی از راه دور تماما مربوط به این مبحث است.

Teleophthalmology متخصصان بهداشت را قادر می سازد تا از تصاویر چشمی گرفته شده در بیمارانی که دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی چشم دارند ، استفاده کنند. این تصاویر به چشم پزشک ، متخصصان مراقبت های بهداشتی و محققان اجازه می دهد برنامه های فوق را انجام دهند. تجهیزات مورد نیاز شامل دوربینی است که می تواند از تصاویر چشمی و ترمینال رایانه ای با قابلیت های شبکه استفاده کند  که می تواند تصاویر را انتقال دهد. طی دهه گذشته افزایش قابل توجهی در تحقیقات تله ا‌فتالمولوژی مشاهده شده است. با این حال ، تفاوت در استانداردهای تبادل اطلاعات بهداشتی ، امنیت داده ها ، مسئولیت نگهداری اطلاعات و هزینه تجهیزات از دیگر چالش های مهم در ارتباطات از راه دور است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

در این راستا Peek Retina یک محصول پیشگام از Peek Vision، یک شرکت مستقر در انگلستان است. Peek Retina یک افتالموسکوپ (ابزاری برای معاینه چشم) قابل حمل است که شما را قادر میسازد تصاویر شبکیه را مشاهده و بر روی گوشی‌های هوشمند خود ضبط کنید. این وسیله همچنین آزمایش‌های چشم مبتنی بر گوشی هوشمند ارائه می‌دهد. برای نمونه اندازه‌گیری شدت بینایی. این تا حد زیادی به پزشکان در مناطق دور افتاده همچون کشورهای جنوب صحرای آفریقا کمک می‌کند تا بیماری‌ها را تشخیص و درمان کنند.

شرکت Eye-Netra، یک اسپین‌آف از MIT، وسیله‌ای برای تشخیص سریع و با دقت عیوب انکساری ایجاد کرد. این وسیله که Netra نامیده می‌شود یک هدست پلاستیکی و شبیه دوربین دو چشمی است که با یک برنامه کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله هر عیب انکساری همچون نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را نشان می‌دهد. سپس برنامه قدرت انعکاسی، محور آستیگماتیسم و فاصله مردمک‌ها که برای عینک مورد نیاز است را نشان می‌دهد. در آینده EyeNetra معاینه چشم در محل کار و مدرسه را بسیار ساده‌تر از امروز خواهد کرد

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برنامه های کاربردی موبایل به عنوان ابزاری برای تست های چشم (حدت بینایی ، تست رنگ و مشاهده تصاویر چشم) و برای اهداف آموزشی بطور گسترده ای در چشم پزشکی از راه دور موجود است. پیشرفت های فن آوری در دستگاه های تصویربرداری دیجیتال چشمی توسط بسیاری از محرک های اصلی تله ا‌فتالمولوژی دیده می شود. اخیراً ، روشهای تصویربرداری شبکیه در حال ظهور مانند توموگرافی انسجام نوری قادر به تولید تصاویر دیجیتال شبکیه با وضوح میکرومتر هستند ، که می توانند برای اهداف تحقیقاتی یا تشخیصی منتقل شوند. در کنار سیستم هایی که برای متخصصان مراقبت های بهداشتی طراحی شده اند ، سیستم های بیمار محور مانند Eye-File برای استفاده عموم مردم پدیدار می شوند.

 

مزایای چشم پزشکی از راه دور

-مراقبت از بیماری که بهبود یافته است

-الگوهای ارجاع

-مراقبت از بیمار در لحظه و گسترش تخصص به مناطق دور افتاده

-آموزش کارکنان بیمارستان ، پزشکان و ...

- کاهش هزینه ها

همچنین پرستاران ، چشم پزشکان یا بینایی سنجها میتوانند از طریق ویدیو کنفرانس به کنگره ها و کلاس های آموزشی به روز متصل شده و علم خود را ارتقا دهند

به طور کلی چشم پزشکی از راه دور زمینه ای است که همکاری بین مراقبت های اولیه و ثانویه را امکان پذیر می کند ، انتقال ایمن اطلاعات به ویژه برای چشم پزشک ، انتقال تصاویر بالینی دیجیتال ،تشخیص و درمان و مراقبت های پس از درمان از جمله مهم ترین ویژگی های این شاخه است .

 

اگرچه در حال حاضر پزشکی از راه دور در درجه اول برای ارائه خدمات درمانی طراحی شده است ، اما ما معتقدیم که پزشکی از راه دور می تواند در آموزش و یادگیری برای دانشجویان پزشکی نیز به عنوان گزینه ای برای الگوی سنتی کارآموزی ، به صورت مستقیم چهره به چهره اما آنلاین ، بستری برای آموزش پزشکی و فارغ التحصیل شدن دانشجویان بشود. (GME)

انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا توصیه ها و دستورالعمل هایی در مورد چگونگی توسعه آموزش آنلاین ، از جمله منابع یادگیری مجازی ، ماژول های مبتنی بر وب و شبیه سازی را در اختیار مدارس قرار داده است.با این حال ، دانشجویان پزشکی نیز به طور سنتی از مشاهده و شرکت در وظایف بالینی در بیمارستان یا کلینیک در کنار پزشکان ، ساکنین و همراهان یاد می گیرند

در راستا آموزش از راه دور و یا آموزش مجازی به دانشجویان رشته چشم پزشکی نرم افزارها و اپلیکیشن هایی طراحی شده است.به عنوان مثال برنامه کاربردی RetinaScope توسط دانشجویان بینایی‌سنجی با هدف آموزش تشخیص بیماری‌های چشم طراحی شده است. این برنامه یک برنامه واقعیت مجازی است که از تصاویر واقعی شبکیه چشم برای شبیه‌سازی معاینه و آموزش چگونگی تشخیص ناهنجاری‌ها و بیماری‌های شبکیه چشم استفاده می‌کند. این برنامه به دانشجویان پزشکی کمک می‌کند که بیماری‌های چشم را بهتر تشخیص دهند. در این برنامه فهرستی از بیماری‌های چشم آورده شده است. کاربر می‌تواند یکی از بیماری‌ها را انتخاب کند. روی صفحه نمایش تصاویری از شبکیه چشم نمایش داده می‌شود که مشابه تصاویری است که از لنزD ۹۰ مخصوص تصویربرداری از چشم نشان می‌دهد.

هنگامی که کاربر سر خود را حرکت دهد تصویر نیز با جهت دید جابه‌جا می‌شود. با این ویژگی می‌توان شبکیه چشم را در همه جهت‌ها بررسی کرد. می‌توان روی نقاطی از تصاویر کلیک کرد که برچسب‌های متناسب با آسیب شناسی و علایم بیماری را به نمایش می‌گذارد. برای مثال اگزودا (exudate) و blot heme و سوراخ ماکولا (macular hole) و رسوب ذرات ریز در پشت شبکیه چشم (drusen). این برنامه شامل بیماری‌های مختلفی در مراحل متفاوت پیشرفت بیماری است.

همچنین RetinaScope یک حالت آزمون نیز دارد و کاربر می‌تواند قبل از کلیک کردن روی تصویر برای مشخص شدن نوع بیماری، در ابتدا تشخیص دهد. برنامه کاربردی متناسب با هدست واقعیت مجازی Cardboard شرکت گوگل است. قیمت این هدست بسیار کم و در حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار است. با این حال حتی اگر دانشجو از هدست واقعیت مجازی استفاده نکند می‌تواند با کمک لنزهای ۲۰مخصوص تصویر برداری چشم و عینک مخصوص سنجش دید تصاویر سه‌بعدی موردنیاز را تولید کند.

مزیت این برنامه برای دانشجویان این است که هنگامی که به مرحله تشخیص بیماری برای بیماران واقعی می‌رسند با همه بیماری‌های چشم در مراحل پیشرفت مختلف آشنا شده‌اند. همچنین در کلاس درس دانشجویان تنها با تصاویر دوبعدی سروکار دارند. با این‌که این تصاویر دوبعدی آموزنده هستند ولی قابل مقایسه با تصاویر سه‌بعدی نیست. نمونه اولیه این برنامه تنها برای اندروید موجود است.

 

واقعیت افزوده

آموزش بیمار کلید پیشگیری است و همچنین بهترین فرصت را به پزشک می‌دهد تا بر اساس توضیح علائم توسط بیمار تشخیصی دقیق داشته باشد. استفاده از EyeDecide  شرکت Health Orca می‌تواند دقیقاً این نتیجه را به ارمغان آورد. این برنامه نوآورانه با استفاده از یک نمایشگر واقعیت افزوده تأثیر شرایط خاص بر روی دید فرد را شبیه‌سازی می‌کند. EyeDecide می‌تواند به طور کامل اثرات آب مروارید و یا AMD را نشان دهد و در نتیجه به بیماران برای درک وضعیت پزشکی خود کمک کند.

 

همچنین بخوانید:

مروری بر تله درماتولوژی

تأمین سلامت از راه دور به طور خلاصه

كاربرد واقعیت مجازی در پزشكی

بالا