آیا متاورس آینده سلامت است؟

قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 در سال 2020، مراجعه به پزشک تقریباً همیشه شامل اتاق‌های انتظار و ملاقات حضوری با پزشک بود. اما از زمانی که محدودیت‌های حرکتی برای جلوگیری از گسترش ویروس اعمال شد، خدمات سلامت دیجیتال برای بیماران عادی (و حتی مورد انتظار) شده است.

 

مزایای مراقبت های بهداشتی دیجیتال

افزایش ایمنی از طریق فاصله گذاری اجتماعی

در یک بیماری همه گیر، یکی از بارزترین مزایای استفاده از سلامت از راه دور و برنامه های پزشکی این است که شیوع بیماری های منتقله از هوا را کاهش می دهد. بیماران همچنان می توانند به صورت مجازی حتی بدون نیاز به ترک خانه خود مراقبت دریافت کنند. این امر ایمنی بیمار و پزشک و همچنین سایر افرادی را که ممکن است در راه رسیدن به کلینیک یا بیمارستان با آنها تماس داشته باشد افزایش می دهد.

 

در دسترس و راحت

با ارائه ویزیت  آنلاین، موانع لجستیکی برای مراجعه به پزشک برای بسیاری از جوامع محروم کاهش می یابد. این امر به ویژه برای جمعیت های روستایی یا جوامع شهری پایین تر از SES که با کمبود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مواجه هستند، سودمند است و حتی برای کسانی که در مناطق شهری هستند که دسترسی به پزشک مشکلی نیست، ویزیت  مجازی ممکن است برای کسانی که از نظر زمان فقیر هستند راحت تر باشد.

 

کاهش هزینه ها و افزایش درآمد

خدمات سلامت دیجیتال همچنین امکان استفاده بسیار کارآمدتر از زمان متخصصان پزشکی را فراهم می کند - چه با انجام وظایف مختلف یا کاهش مدت زمان انجام آنها.

ویزیت ‌های روتین زمانی که به صورت آنلاین انجام می‌شوند می‌توانند بسیار سریع‌تر پردازش شوند - مانند دریافت نسخه‌ای برای داروهای تجویزی معمول شما. در حالی که گسترش ابزارهای پوشیدنی می تواند به پزشکان در نظارت از راه دور علائم بیماران کمک کند. هوش مصنوعی همچنین برای کمک به غربالگری های اولیه سلامت و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای تریاژ بیمارستان استفاده شده است.

یک گزارش توسط موسسه IQVIA برای علوم داده‌های انسانی تخمین می‌زند که هزینه‌های ملی مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده می‌تواند با استفاده از برنامه‌های بهداشتی حدود 1.4٪ (تقریباً 46 میلیارد دلار) کاهش یابد.

 

از مراقبت بیشتر بیمار محور پشتیبانی می کند

حتی قبل از همه‌گیری، جوامع پزشکی مدت‌ها بر اهمیت مراقبت بیمار محور تاکید کرده‌اند. این جایی است که بیماران در کنار پزشکان برای برآوردن نیازهای سلامت فردی خود کار می کنند، به جای تمرکز بر کاری که پزشک با یک بیمار انجام می دهد.

به طور متضاد، دگرگونی دیجیتالی مراقبت های بهداشتی به تسهیل این فرآیند کمک کرده است - حتی اگر ممکن است منجر به زمان کمتری بین بیماران و پزشکان شود.

 

همانطور که توسط یک گروه کاری از فدراسیون بین‌المللی بیمارستان (IHF) اشاره شد، چندین مطالعه نشان داده‌اند که استفاده از خدمات سلامت دیجیتال باعث بهبود خود مدیریتی، تبعیت از دارو و در نهایت نتایج بالینی شده است.

و در اینجا چیزی است که یکی از پاسخ دهندگان در مورد اینکه چگونه فناوری دیجیتال به بهبود ارتباط بیمار و ارائه دهنده کمک کرده است می گوید: من فکر می کنم فناوری دیجیتال گزینه های بسیار بیشتری برای ارائه مراقبت، تماس با متخصصان مراقبت های بهداشتی و پیگیری قرار ملاقات ها، آزمایش ها ارائه می دهد. رویه ها و نتایج من فکر می‌کنم فناوری دیجیتال به بیمار این امکان را می‌دهد که در مورد آنچه در بدنش می‌گذرد اطلاعات بیشتری داشته باشد و بتواند به روشی سازنده‌تر با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی همکاری کند.اما البته، مانند هر تحول بزرگی که در هر صنعتی شاهد آن هستیم، مجموعه جدیدی از مسائل در آن پدیدار می شود.

 

موانعی که سلامت دیجیتال هنوز باید بر آنها غلبه کند

تماس شخصی از بین رفته است

در حالی که برخی احساس می کنند که خدمات دیجیتال می تواند به بهبود رابطه بیمار و پزشک کمک کند، برخی دیگر ممکن است ارتباط منحصر به فرد ارتباط چهره به چهره را از دست بدهند. همانطور که در گزارش گروه کاری IHF آمده است، برخی از بیماران بازخوردهایی از این قبیل ارائه کرده‌اند: امروزه وقتی از طریق تلفن یا پلتفرم دیجیتال مراقبت می‌شود، با پزشک یا پرستار ملاقات نمی‌کنید. این به من احساس تنهایی می‌کند.

در یک مثال شدیدتر، مرکز پزشکی Kaiser Permanente در فرمونت، کالیفرنیا، خشم جامعه را برانگیخت زمانی که یک پزشک از طریق تماس ویدیویی ارائه شده روی یک ربات از راه دور به بیمار گفت که قرار است بمیرد.

نمونه هایی از این دست نشان می دهد که سلامت دیجیتال به آزمایش مرزهای پزشکی و اجتماعی ادامه خواهد داد. و پزشکان باید عمیقاً در مورد تأثیر مورد نظر و ناخواسته بیماران فکر کنند.

به عنوان تحقیقات سیستم های سلامت، دکتر جی شاو در مصاحبه ای با ژورنال انجمن پزشکی کانادا گفته است: "هرگاه یک فناوری به روش های جدید استفاده می شود، زمانی که مرزها تحت فشار قرار می گیرند، در آن زمان است که گروه های حرفه ای به طور تصادفی محدودیت های آنچه را که می توانند و نمی توانند انجام دهند یاد می گیرند. با این فناوری انجام دهید."¹5

 

امنیت داده های دیجیتال و شخصی

یکی دیگر از مسائل مبرم پیرامون دیجیتالی کردن مراقبت های بهداشتی به ایمنی داده های بالینی بیماران و حفظ ناشناس بودن مربوط می شود و چنین نگرانی هایی بی مورد نیست.

حتی قبل از افزایش علاقه به خدمات سلامت دیجیتال در سال 2020، بخش مراقبت های بهداشتی یکی از آسیب پذیرترین بخش ها در برابر حملات سایبری بوده است. و همه‌گیری COVID-19 آن را بدتر کرد. یک گزارش نشان داد که حوادث حملات در سال 2020 نسبت به سال 2019 بیش از دو برابر شده است.

به نظر می رسد بخش مراقبت های بهداشتی در کشورهای دیگر نیز با همین مشکلات روبرو است. گزارشی توسط موسسه CyberPeace 235 حمله سایبری به سازمان های مراقبت های بهداشتی در 33 کشور را از ژوئن 2020 تا سپتامبر 2021 مورد مطالعه قرار داد. آنها دریافتند که بیش از 10 میلیون پرونده در این مدت به سرقت رفته است. و این شامل اطلاعات بسیار شخصی مانند سوابق پزشکی، شماره تامین اجتماعی، داده‌های مالی و موارد دیگر می‌شود.

همچنین نگران کننده این واقعیت بود که بسیاری از این حملات باج افزار بودند. اینجاست که هکرها زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان را قفل می کنند و در ازای باز کردن آن، باج می خواهند. در برخی موارد، این امر منجر به هدایت بیماران به مکان های دیگر یا لغو قرار ملاقات می شد.

اگر قرار است این بخش با دیجیتالی شدن پیش برود، باید تمرکز بیشتری بر امنیت آنلاین صورت گیرد زیرا خطرات آن زیاد است. این بخشی است که مردم با سلامتی خود سروکار دارند. و در بسیاری از موارد زندگی و مرگ.

 

ممکن است عده ای هنوز پشت سر بمانند

خدمات سلامت دیجیتال کمک کرده است تا جوامع خاصی را با پزشکانی که در غیر این صورت به آنها دسترسی نداشتند پیوند دهند. اما ممکن است دیگران همچنان کنار گذاشته شوند. این شامل افرادی می شود که به اینترنت، تلفن همراه و رایانه دسترسی ندارند. یا کسانی که با بحث در مورد سلامتی خود به صورت مجازی راحت نیستند، زیرا این یک موضوع کاملا شخصی است.

و به همین دلیل است که کارشناسان پیشنهاد کرده اند که حفظ ترکیبی از خدمات دیجیتال و حضوری ضروری است. در راستای رویکرد بیمارمحور به مراقبت‌های بهداشتی، این امر به این دلیل است که مصرف‌کنندگان همچنان در مورد آنچه که به بهترین وجه نیازهای فردی آنها را برآورده می‌کند، انتخاب داشته باشند. فناوری باید به عنوان راهی برای حمایت از تعاملات چهره به چهره بیمار و پزشک در نظر گرفته شود نه راهی برای جایگزینی کامل آن.

علیرغم موانع، پذیرش شیوه های مراقبت بهداشتی مجازی به احتمال زیاد در اینجا باقی خواهد ماند. و تکامل آنچه مراقبت های بهداشتی از راه دور به نظر می رسد برای رفع محدودیت های فناوری فعلی گسترش می یابد.

 

مرز بعدی مراقبت های بهداشتی دیجیتال: Metaverse

از زمانی که فیسبوک نام خود را به Meta تغییر داد، مردم مشتاقانه تصور می کردند که متاورس در سال های آینده چگونه خواهد بود. تا کنون، به عنوان یک دنیای مجازی بیش از حد واقعی توصیف شده است که در آن مردم زندگی می کنند، کار می کنند، بازی می کنند و احتمالاً حتی مراقبت های بهداشتی دریافت خواهند کرد.

گروهی از فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) تسهیل کننده تجربه متاورس هستند.

هوش مصنوعی (AI): هوش نشان داده شده توسط ماشین هایی که توانایی های یادگیری و حل مسئله مغز انسان را تقلید می کنند.

واقعیت افزوده (AR): اشیاء دنیای واقعی با روی هم قرار دادن محتوای دیجیتالی بهبود می یابند.

واقعیت مجازی (VR): یک تجربه شبیه سازی شده کاملا جدا از دنیای واقعی.

واقعیت ترکیبی (MR): ترکیبی از VR و دنیای واقعی که در آن عناصر دیجیتال و فیزیکی با هم وجود دارند.

و در حالی که ایده انجام جراحی مجازی توسط یک پزشک بر روی یک بیمار ممکن است در حال حاضر دور از ذهن به نظر برسد، ممکن است زودتر از آنچه ما فکر می کنیم به واقعیت تبدیل شود.

جراحان بیمارستان جان هاپکینز در حال حاضر از هدست های AR برای نمایش تصاویر آناتومی داخلی بیماران (بر اساس سی تی اسکن) برای هدایت جراحی ها استفاده می کنند. در حالی که هدست های واقعیت مجازی برای شبیه سازی تجربیات ترس آور به عنوان بخشی از مواجهه درمانی در درمان اختلال استرس پس از سانحه استفاده شده است.

در مکان‌هایی مانند تایوان، هولولنز مایکروسافت هدست MR) )نیز بُعد جدیدی را به ویزیت ‌های بهداشت از راه دور می‌آورد. پرستاران یا پزشکان عمومی در تماس‌های خانگی می‌توانند با استفاده از هولولنز که دقیقاً آنچه را که پزشک معالج به متخصص می‌بیند نشان می‌دهد، با متخصصی که نمی‌تواند حضور داشته باشد، همکاری کنند.²³

کاربردهای احتمالی این فناوری ها به معنای واقعی کلمه بی پایان است. این شامل آموزش پزشکی پیشرفته مانند استفاده از VR برای تجسم روش‌های جراحی برای تسهیل طراحی سالن‌های عمل با نمایشگرهای تعاملی مجازی می‌شود.²²²44 با تأثیر گسترده‌ای که متاورس بر مراقبت‌های بهداشتی می‌گذارد، جای تعجب نیست که پول به این حوزه‌ها سرازیر شده است.

طبق تحقیقات بازار Polaris، AR و VR در بازار مراقبت های بهداشتی در سال 2020 به ارزش 2.01 میلیارد دلار تخمین زده می شود و انتظار می رود در سال های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد

تحول دیجیتالی مراقبت های بهداشتی فضایی هیجان انگیز با فضای زیادی برای نوآوری است که به معنای واقعی کلمه می تواند به نجات جان انسان ها کمک کند. بنابراین جای تعجب نیست که مصرف‌کنندگان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به‌سرعت با واقعیت جدید نحوه استفاده از پزشکی سازگار شده‌اند.

به نظر می رسد که متاورس واقعیت جدید درازمدت ما در تمام جنبه های زندگی از جمله مراقبت های بهداشتی خواهد بود.

 

منبع: healthmatch.io

 

همچنین بخوانید:

آینده مراقبت از سلامت از راه دور در سال 2022: همراهی با سامسونگ و مدیران شریک

سلامت دیجیتال وارد متاورس می شود

کاربردهای پزشکی از راه دور

بالا