شکاف بین ایده و عمل در سلامت دیجیتال

نوآوری مراقبت سلامت، بخصوص در فضای دیجیتال، با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد است. خبرهای بسیاری از ایده‌ها و پیشرفت‌های جدید می‌شنویم که وعده‌ی افزایش کیفیت زندگی را برای همگان می‌دهند. اما، یک شکاف بین این ایده‌ها و پیاده‌سازی آن‌ها در عمل وجود دارد.

دکتر شرستا می‌گوید که شما می‌توانید بگویید که پرونده الکترونیک سلامت قرار است تحولی در مراقبت سلامت ایجاد کند. اما این به بیمار در حال مرگی که به یک داروی خاص نیاز دارد، کمکی نمی‌کند. قطعات متحرک و بازیگران بسیاری در مراقبت سلامت وجود دارد؛ و همین مسئله پیاده‌سازی تغییرات را با چالش همراه می‌کند.

پدیده‌ی مبل سفید ترکیبی است که دکتر شرستا برای توصیف چشم‌اندازهای High-Tech و پیشگامانه‌ای که افراد روی مبل‌ها، صحنه‌ها یا در کنفرانس‌ها درباره‌ی آن صحبت می‌کنند ولی در دنیای واقعی سرمایه‌گذاری چندانی ندارند، استفاده می‌کند. او درباره‌ی این چشم‌اندازها می‌گوید که: انگار بی‌نهایت پیچیدگی در دنیا وجود دارد که مانع اجرای بهترین برنامه‌های طراحی‌شده می‌شود.

این صحبت‌ها کافی است تا افراد فعال در حوزه‌های سلامت دیجیتال را به فکر وادارد. «پس دلیل انجام کار ما چیست؟ چگونه می‌توانیم با انگیزه به کارمان ادامه دهیم؟ چگونه می‌توانیم از فرسودگی شغلی (burnout) جلوگیری کنیم؟» دکتر شرستا سعی دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نوآوری باید هدفمند باشد

به گفته‌ی دکتر شرستا، مسئله‌ای که درک آن حائز اهمیت است این است که افراد نباید برای صِرف نوآوری کردن، به نوآوری بپردازند. مسئله‌ی اصلی درباره‌ی این نیست که شخصی یک تیم دور خودش جمع کند و نوآوری را رهبری کند. این چیزی است که در ادامه‌ی مسیر و در کنار آن می‌آید.

او درباره‌ی اهمیت هدفمندی نوآوری می‌گوید:‌‌ «به نظر من چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که در درجه‌ی نخست «چرا»ی پشت «چه»، «چگونه» و «کِی» را درک کنیم.» به بیانی دیگر، آن چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد هدف ما از نوآوری است.

به عقیده‌ی دکتر شرستا نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که هر وقت یک ابزار جدید تولید می‌شود، به کانتکست (Context) نگاه کنیم. این درخت کجای این جنگل جای می‌گیرد؟ و اصلاً آیا این درخت باید آنجا باشد؟» به نوعی، مسئله این است که خارج از چارچوب معمولِ «خارج از چارچوب» فکر کنیم!

دکتر شرستا درباره‌ی اهمیت بررسی نوآوری‌های جدید در کانتکست مراقبت سلامت می‌گوید: «سیستمی وجود ندارد که به شما بگوید ما نوآوری نمی‌خواهیم! ولی بنظرم بسیار مهم است که درک کنیم نوآوری می‌بایست به مقدار زیادی در کانتکست آن سازمان و مجموعه‌ چالش‌ها و فرصت‌های پیرامونش بررسی شود.

تعقیب مداوم ایده‌های جدید بدون یک هدف نهایی استراتژیک، می‌تواند به یک چرخه‌ی نامتناهی تبدیل شود. چرخه‌ای که دکتر شرستا آن را بیهوده می‌داند. این به معنای این است که رهبران سلامت باید بعضی اوقات ایده‌هایی را که به جایی نرسیدند کنار بگذارند، و این بار فرصت‌های دیگر را در اولویت قرار دهند. یعنی، نظام‌های سلامت باید تکنولوژی‌هایی را که نتیجه به ارمغان نمی‌آورند، به حاشیه ببرند؛ فارغ از اینکه این تکنولوژی‌ها چقدر جدید یا پرزرق‌وبرق هستند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

همچنین بخوانید:

روندهای پزشکی از راه دور در سال 2022

تعامل‌پذیری در سلامت و چالش‌های آن

چرا کارآفرینی در سلامت مهم است؟

 

بالا